Aș dori să începem acest articol cu întrebarea: de ce facem obiecte handmade (altfel spus vechiul lucru manual)? şi răspunsurile vor fi diferite de la caz la caz: uneori avem nevoie de o evadare din viaţa reală plină de obiecte fără personalitate realizate în serie şi ne dorim ceva unic, alteori pentru copii să simtă aproape o fărâmă din noi, alteori pur și simplu preferăm să facem ceva util în loc să pierdem ore în şir la televizor. Aşa începe pasiunea pentru lucrul de mână. Dar, după un timp, ajungem la concluzia că avem sau prea multe furnituri achiziţionate (daa, ne dau pe afară dulapurile) sau ne roagă o prietenă/mămică/vecină să îi facem şi ei ceva şi atunci începem să ne gândim cum am putea să transformăm o pasiune (hobby) într-o mică afacere, care să ne ofere satisfacţii materiale.

Aici deja lucrurile încep să se complice şi să implice şi alte cunoştinţe: partea legală a afacerii (înfiinţarea unei firme, PFA sau alta formă juridică de organizare), contabilitate, marketing, poate o pagina web dacă dorim să vindem online s.a.m.d. Dar mai ales, înainte de a porni la drum trebuie să ne stabilim preţul. Cum facem asta?

În primul rând, există calcule simple care spun că preţul de vânzare ar trebui să fie de 4 ori preţul materialelor, dar oare este rentabil? Cel mai important aspect, dacă doreşti să lucrezi contra cost e că îţi place ceea ce faci, dar dacă un preţ cerut nu îţi permite să te plăteşti mai întâi pe tine, cu timpul ţi se va părea tot mai dificil să te apuci de lucru. Deci, să începem cu nişte calcule concrete.

1. Costuri fixe: costurile fixe ale unei afaceri sunt acelea care apar în fiecare lună, indiferent dacă facem 1 articol sau 100 şi includ: chiria (dacă spaţiul e închiriat bineînţeles, presupunem un spaţiu mic la început, undeva în jur de 100 EUR/luna), cheltuieli legate de iluminare şi încălzire (pentru acelaşi spaţiu mic luat ca exemplu vor fi undeva între 50-100 Eur/lună), telefon/internet (20 eur+10 eur). E bine, chiar dacă lucraţi de acasă să luaţi în calcul măcar o fracţie din cheltuielile lunare, pentru ca uneori veţi petrece serile cu becul aprins atuci când alţii l-au stins demult. Mai putem adăuga şi altele, inclusiv abonamente la revista de specialitate, firma de contabilitate, cheltuielile de constituire etc. ideea e să fie relativ fixe în fiecare lună;

2. Costurile variabile: aici se inclus în principal stocurile şi salariile. Stocurile presupun calculul total al tuturor materiilor prime achiziţionate (nu contează că veţi folosi o parte din aţă să coaseţi la nevoie un tiv desfăcut, majoritatea va fi folosită pentru activitatea de croitorie). La început acesta va fi mai mare deoarece veţi cumpăra cantităţi mici, dar va putea scădea odată ce veţi cumpăra anumite materiale la preț de engross. Cheltuielile cu salariile se referă la ceea ce vreţi să câştigaţi Dvs. din această activitate. Ştiu, cei/cele mai multe dintre noi socotesc la sfârşit că dacă au ieşit pe plus (adică au avut un mic profit în urma unei vânzări) este OK, dar nu este. Pentru a fi mulţumit, trebuie să te plăteşti în primul şi în primul rând pe tine: împarte salariul minim brut la numărul de zile lucrătoare (putem aproxima la 22 zile lucrătoare/lună) şi la 8 ore pentru a obţine salariul minim orar, dar trebuie să ţinem cont în cazul în care sunteţi propriul Dvs. angajat că veţi mai avea de plătit taxe şi pentru acest minim), dacă lucraţi 5 ore la un produs costul lui trebuie, în mod normal, să includă minim 5 ore x salarium minim orar (costul de manoperă). Acest cost poate scădea în 2 feluri: sau prin îmbunătăţirea performanţelor, în timp lucrând din ce în ce mai rapid sau prin alegerea unor modele mai simple, care se lucrează rapid permiţând realizarea mai multor produse pe unitatea de timp.

Bun, acum că am aflat care sunt principalele cheltuieli vă rog să luaţi bon cu bon şi să faceţi un total. Acest total împăţit la numărul de produse va constitui preţul brut al produselor. La acesta se adaugă TVA şi alte taxe după caz pentru a putea obţine un profit. 

Greu? Poate la început ...

În partea a doua vom încerca să vedem cât este de vandabil un produs obţinut în urma acestor calcule, cum se raportează la concurenţă şi cum vom putea creşte mica noastră afacere cu produse lucrate manual.

Autor Narcisa.ro.